با حکم دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور :متکی برکنار و علی اکبر صالحی به عنوان «سرپرستي وزارت امور خارجه» منصوب شد


یزدفردا "در حكمي از سوي رييس‌جمهور؛

علي اكبر صالحي به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب شد



رييس‌جمهور در حكمي علي‌اكبر صالحي را به عنوان «سرپرستي وزارت امور خارجه» منصوب كرد و در نامه‌ جداگانه‌اي از زحمات و خدمات منوچهر متكي در دوران تصدي مسئوليت وزارت خارجه قدرداني كرد.

متن حكم دكتر محمود احمدي‌نژاد به اين شرح است:


جناب آقاي دكتر علي‌اكبر صالحي

نظر به تعهد و دانش و تجربيات ارزنده و به استناد اصل يكصد و سي و پنج قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و براساس اين حكم به سمت «سرپرستي وزارت امور خارجه» منصوب مي‌گرديد.

اميد است با استعانت از خداوند متعال در انجام وظايف محوله موفق باشيد.

محمود احمدي‌نژاد


جناب آقاي منوچهر متكي

سلام عليكم؛

بدينوسيله از زحمات و خدمات جنابعالي در دوران تصدي مسئوليت «وزارت امور خارجه» تشكر و قدرداني مي‌كنم.

اميدوارم اين زحمات در پيشگاه خداوند مأجور باشد و جنابعالي نيز در كليه مراحل زندگي و خدمت به مردم عزيز ميهن اسلامي موفق و مويد باشيد.

عزت و سعادت جنابعالي را از خداوند منان خواستارم.

محمود احمدي‌نژاد


البته پیش بینی برکنار متکی از نیمه شهریور ماه رسانه ای شده بود :منوچهر متکی، اولین اخراجی دولت دهم؟

در ادامه این روند، امروز موضع عتاب آلودی از منوچهر متکی علیه حمید بقایی(نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا) در اخبار منتشر شد که برای اولین بار نشانه های بروز یک شکاف جدی در دولت دهم را به نمایش گذاشت، شکافی که می تواند خیلی زود قربانی بگیرد.اخراج رسمی متکی از دولت می تواند با عزل وی از منصب وزارت توام شود یا آنکه اخراج غیررسمی از دولت می تواند با تداوم روند فعالیت "نماینده وِیژه رئیس جمهور در سیاست خارجی" محقق شود.

به گزارش پارسینه، وزارت امور خارجه، جزو وزارتخانه هایی است که "عرفا و عملا " تحت مسئولیت مشترک رهبر و رئیس جمهور قرار دارند، اما از نظر قانونی-حقوقی معرفی و عزل و نصب و قبول استعفای وزیر خارجه با رئیس جمهور است.


همواره این عرف و سنت وجود داشته است که وزرایی چون اطلاعات، کشور و امور خارجه به تایید یا نظر رهبری منصوب شوند، از سوی دیگر با توجه به اینکه رهبری در قانون اساسی مسئول تعیین سیاست های کلی نظام می باشد، عملا رابطه وزارت خارجه با نهاد رهبری اجتناب ناپذیر است.


اما این روند با انتخاب "نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور دیپلماتیک" با چالش مواجه شده است.


به نظر می رسد انتخاب نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور آسیا و خاورمیانه و ...نمادی از اراده قاطع احمدی نژاد برای توسع مقام ریاست جمهوری با تلاش برای عقب راندن "عرف و سنت" به نفع " اختیارات رئیس جمهور" بود، اتفاقی نو در فلسفه و ماهیت نظام جمهوری اسلامی که البته هنوز هم ناتمام و مبهم باقی مانده است.


عمق این اراده خاص وقتی هویدا می شود که محمود احمدی نژاد هنوز دستوری برای انحلال سازوکار موازی دیپلماتیک، نداده است و "نمایندگان ویژه" هنوز بر سرکار هستند و در این در حالی است که وزارت خارجه هم "علنا" در مقابل "نمایندگان ویژه رئیس جمهور در سیاست خارجی" مقاومت می کند.


در ادامه این روند، امروز موضع عتاب آلودی از منوچهر متکی علیه حمید بقایی(نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا) در اخبار منتشر شد که برای اولین بار نشانه های بروز یک شکاف جدی در دولت دهم را به نمایش گذاشت، شکافی که می تواند خیلی زود قربانی بگیرد.


اظهار نظر متکی علیه نماینده احمدی نژاد شاید بتواند تجربه عزل ناگهانی "محسنی اژه ای، صفارهرندی، باقری لنکرانی" را در آخرین روزهای دولت نهم دوباره تکرار کند، از این لحاظ شاید منوچهر متکی اولین اخراجی دولت دهم باشد، اخراج رسمی متکی از دولت می تواند با عزل وی از منصب وزارت توام شود یا آنکه اخراج غیررسمی از دولت می تواند با تداوم روند فعالیت "نماینده وِیژه رئیس جمهور در سیاست خارجی" محقق شود.


انتقاد متکی از اظهارات بقایی: معلوم نیست بقایی بر اساس کدام مسئولیت حرف می زند

متكي از مسئولين و مديران به ويژه در قوه مجريه خواست هزينه كشور را در اداره روابط خارجي با ناپخته سخن گفتن در اين عرصه بالا نبرند.

وزير امور خارجه با بيان اينكه سياست خارجي عرصه ناپخته سخن گفتن نيست، تصريح كرد: تضعيف دستگاه ديپلماسي كشور به ويژه در شرايط كنوني آن هم توسط برخي از اعضاي دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بريدن» است.


به گزارش فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در خصوص اظهارات روز گذشته رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي گفت: مشخص نيست آقاي بقايي بر اساس كدام مسئوليت و از چه جايگاهي اينگونه سخنان نسنجيده را بيان مي‌كند، در حالي كه هنوز آثار منفي اظهارات اخير ايشان كه موجب بروز مشكل در روابط خارجي شد، از بين نرفته است.


وزير امور خارجه ضمن فصل الخطاب دانستن نظر صريح مقام معظم رهبري در پرهيز از موازي كاري در سياست‌ خارجي اظهار داشت: تضعيف دستگاه ديپلماسي كشور به ويژه در شرايط كنوني آن هم توسط برخي از اعضاي دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بريدن» است.


متكي از مسئولين و مديران به ويژه در قوه مجريه خواست هزينه كشور را در اداره روابط خارجي با ناپخته سخن گفتن در اين عرصه بالا نبرند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا